لینک های ویژه!
پیشنهاد می کنیم صفحات زیر را مشاهده نمایید:

کسب درآمد از فروش فایل
پروژه معماری
انجمن مهندسی معماری
آموزش تری دی مکس
پاورپوینت معماری
خرید بک لینک قوی
معرفی سایت های برتر
دانلود تحقیق
مصالح ساختمانی
مجله تفریحی
دانلود پروژه عمران
دانلود پروژه معماری
خرید رپورتاژ آگهی
نیشابور
مجله تفریحی و سرگرمی
خرید رپورتاژ آگهی ارزان
فروش فایل
دانلود پلان
دانلود مقاله و پروژه
خدمات ساختمانی
خرید بک لینک
کسب درآمد
آموزش 3d max
لوازم و تجهیزات ساختمانی
خدمات تاسیساتی ساختمان
آموزش کسب درآمد از اینترنت

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 816
نویسنده : محمد غفوری تبار

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 1009
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

آسيب هاي غنا و موسيقي لهوي حرام

شرافت انسان به عقل است. در برخي از روايات آمده هنگامي که انسان مخير شد تا از ميان سه چيز عقل، حيا و دين، يکي را برگزيند، عقل را برگزيد و چون فرمان آمد که آن دو ديگر بازگردند، حيا و دين برجاي خود ماندند و گفتند، به ما فرمان داده شده تا هر جا که عقل است با او باشيم. بنابراين دين و حيا از لوازم وجودي عقل بشمار مي رود. اين بدان معنا است که هر جا که عقل حضور نداشته باشد، نمي توان از دو لازم آن يعني دين و حيا سراغي گرفت.

اين خود بيانگر شرافت عقل در تفسير اسلامي است و بر اين اساس عقل به عنوان بنياد دين و دينداري مطرح مي باشد و بسياري از احکام براي حفظ اين جايگاه ارزشي عقل وضع شده است تا هيچ گونه بي احترامي در حق آن روا نشود و هيچ عاملي وجود آن را در انسان سست نکند و يا از ميان بر ندارد. اين در حالي است که همه تلاش نفس شهوتران و شيطان وسوسه گر آن است تا اين عقل، سست و ضعيف شود و يا به طور کامل از وجود انسان رخت بربندد.

نويسنده در اين نوشتار بر آن است تا با بهره گيري از آموزه
هاي وحياني، چرايي حرمت غنا و موسيقي غنا يي را بيان کند و نقش غنا را در تضعيف عقل روشن سازد. با هم اين مطلب را از نظر مي گذرانيم.

● عقل، بنياد دينداري

فلسفه وجودي انسان، حرکت در مسير شدن
هاي کمالي تا مقام خدايي گشتن است که از آن به تقرب، متحقق شدن به اسماي الهي و متاله شدن ياد مي شود. لازمه رسيدن به اين مقام، حرکت براساس آموزه هاي عقلاني و وحياني است که از آن به تعبد تعقلي ياد مي شود؛ زيرا ريشه اين اطاعت و عبوديت محض و مطلق، حکم عقل سليم و فطرت سالم بشري است. از اين رو هيچ تضادي ميان احکام عقل مستقل و وحي نيست و هر آن چه عقل حکم کرد شريعت بر آن مهر تاييد نهاد و هر آنچه وحي بر آن فرمان داد، عقل بر اطاعت آن حکم نمود.

بر اين اساس عقل و شريعت، هر دو نسبت به اموري که مانع اين حرکت و شدن
هاي کمالي انسان باشد، واکنش منفي نشان مي دهند و به شدت به مقابله و مبارزه با آن مي پردازند. از اين رو اموري را که مانع از رشد، بلوغ، بهره وري و استفاده از عقل مي باشد، به عنوان يک دشمن حکمت وجودي انسان تلقي کرده و به شدت با آن مبارزه مي کنند. عقل از آن جهت با اين موانع و عوامل بازدارنده از حضور قوي خود، مبارزه مي کند که موافقت با آن ها به معناي نفي وجودي خود است و هيچ چيزي در جهان وجود نفي و نيستي خود را نمي پسندد و شريعت نيز به حکم آن که عقل، بنياد دينداري است از آن حفاظت مي کند و اجازه نمي دهد تا اموري آن را تضعيف کرده و يا نابود سازد؛ زيرا نابودي عقل و تضعيف آن به معناي نابودي دينداري و تضعيف آن است و با اهداف و فلسفه آفرينش هماهنگي ندارد. بر اين اساس عقل و شريعت با غنا و موسيقي باطل همانند شراب و ديگر مسکراتي که عقل را زايل و يا تضعيف مي کند به شدت مبارزه مي کنند و آن را از جمله محرمات و رفتار هاي نابهنجار مي دانند.

با نگاهي به آموزه
هاي وحياني اسلام به سادگي در مي يابيم که بسياري از احکام و آموزه هاي آن براي محافظت از عنصر وجودي عقل در انسان و تقويت و تحکيم نقش و حضور آن در همه عرصه هاي زندگي و مبارزه با هر آن چه که مي کوشد اين حضور و رشد را تضعيف کند مي باشد؛ زيرا اگر عقل به هر دليلي و به هر شکلي تضعيف شود به معناي تضعيف دينداري و غفلت از حکمت و فلسفه آفرينش هستي و انسان است.

دين اگر بخواهد وجود داشته باشدو در عرصه
هاي زندگي بشر نقش و حضور جدي خود را حفظ کند، نيازمند آن است که عقل را در ن هاي ت درجه آن حفظ کند و از هرگونه تضعيف آن جلوگيري به عمل آورد. مبارزه شريعت با عوامل تضعيف عقل و حضور عملي آن در زندگي بشر، در حقيقت به معناي مبارزه با عوامل تضعيف دين و دينداري است؛ زيرا چنان که در آثار اسلامي بارها بيان شده، دين و حيا از لوازم وجودي عقل است و اگر به هر دليلي و به هر شکلي اين عقل تضعيف شود و يا نابود گردد، در حقيقت دين و دينداري از ميان رفته است.

آموزه
هاي قرآني، نه تنها بر ارزش عقل تأکيد دارند، بلکه اصالت را به عقلي مي دهند که مورد استفاده قرار گرفته و در مسير فلسفه آفرينش عمل کند. از آن جايي که عقل به طور طبيعي گرايش به کمال دارد، از هرگونه نقصي مي گريزد و با هر آن چه سد راه اين کمال گرايي باشد، مبارزه مي کند و زمينه را براي تحقق خواسته هاي خود فراهم مي آورد. عقل به طور طبيعي هرگاه عامل رشد خود را شناسايي کرد و يا مانعي را در اين راه ردگيري نمود، از عامل رشدي بهره برداري کرده و با مانع مبارزه مي کند.

از جمله اين موانع رشدي و بهره گيري از عقل، مسکرات است که عقل را زايل کرده و يا آن را سست مي کند و اجازه تحرک و حضور نمي دهد. از اين رو عاقلان و خردمندان به طور طبيعي با شراب مبارزه مي کنند و آناني که به شراب گرايش پيدا مي کنند، کساني هستند که عقل را مانع از عيش و عشرت خويش مي يابند و مي خواهند شهوتراني کنند و مطابق خواسته
هاي نفساني عمل کنند؛ زيرا عقل اجازه نمي دهد تا شهوتراني مانع حرکت آدمي به سوي کمال شود و اين تضاد ميان عقل و نفس است که شهوت به محل درگيري تبديل مي کند.

موسيقي غنا يي و لهوي ، حرام شرعي

غنا ي مطرب و موسيقي غنا يي به سبب آن که همانند شراب نوعي خمود و جمود را براي عقل به همراه مي آورد، به عنوان دشمن عقل شناسايي شده و به شدت از سوي عقل و شريعت با آن مبارزه شده است.

از آيات فراوان و روايات عديده استفاده مي شود، آن
موسيقي که در شرع اسلام حرام است، موسيقي لهوي است؛ يعني آهنگ هاي متناسب با مجالس اهل گناه و فساد و براي شهوت راني و هوس راني. رسول خدا(ص) در اين مورد مي فرمايند: استماع صوت الملاهي معصيه و الجلوس عليها فسق و التلذد بها من الکفر؛ گوش دادن به صداي لهوي ، گناه است و نشستن در مجلس آن، فسق و لذت بردن از آن کفر است. (غلام رضا جوادي تاريخ موسيقي ايران انتشارات هنري تهران ج۱ ص ۱۳۳)

در اعصار بعدي نيز سيره اهل بيت(ع) بر حرمت
موسيقي لهوي استوار بود و همه ائمه(ع) بدون استثنا مسلمانان را از اين کار نهي مي کردند. امام محمد باقر(ع) فرموده اند: غنا ، گناهي است که خداوند به سبب آن وعده آتش داده است (حسين ميرزايي مباني فقهي و رواني موسيقي ص ۹۱)

از همه اين مطالب استفاده مي شود که اسلام همه
موسيقي ها را حرام نکرده بلکه موسيقي غنا يي و لغوي و لهوي و مناسب با مجالس گناه و شهوت راني و هوس راني را حرام کرده است.

حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب در اين خصوص مي فرمايند:
موسيقي اگر انسان را به ابتذال و بي حالي و واخوردگي از واقعيت هاي زندگي بکشاند حرام است. موسيقي اگر انسان را به گناه و شهوت راني تشويق کند، اين نوع موسيقي حرام است. بنابراين مرز موسيقي حرام و موسيقي حلال، ايراني بودن، سنتي بودن، قديمي بودن، کلاسيک بودن، غربي بودن يا شرقي بودن آن نيست. مرز آن چيزي است که من گفتم و آن ابتذال است. (رساله اجوبه بخش استفتائات)

امام خميني درباره
غنا و موسيقي مي فرمايد: غنا گويي عقل انسان را از کار مي اندازد. تعريف فوق را حضرت امام خميني در کتاب مکاسب محرمه از استادشان آيت الله محمد رضا اصفهاني نقل کرده و فرموده اند: «بهتر آن است که غنا را چنين معرفي کنيم. صوت نازک (زير) انسان که احتمالا زيبايي داشته و به خاطر طرب انگيزي براي متعارف مردم (عرف معمول) داشته باشد يا به طوري باشد که انسان از خود بي خود شده و عقل را به کلي از کار مي اندازد...»

به اين ترتيب ملاحظه مي شود که امام خميني براي
غنا حدود و مراتبي را در نظر مي گيرند و ديگر اينکه ايشان صداي نازک را که عقل را از کار مي اندازد و مايه پستي و خواري و فساد مي شود غنا مي دانند.

امام خميني مي گويند: «آنچه از نظر فيض کاشاني در کتاب الوافي و مفاتيح و محقق سبزواري در کتاب کفايه الاحکام گفته اند اين است.

غنا ي حق و غنا ي باطل

غنا ي حق آن است که تغني (با غنا خواندن) به اشعاري که بهشت و دوزخ را به ياد مي آورد و انسان را به توجيه و يادآوري به دارالقرار و زيبايي هاي نعمات خداوند تشويق کند و غنا ي باطل آن است که متناسب با مجالس فسق و فساد لهو و لعب (رقصيدن، پايکوبي و شراب خواري و تداخل نامحرمان) باشد مانند مجالس بني اميه و بني عباس به شکلي که مردان برزنان خواننده وارد مي شده اند و با کلمات باطل اجرا مي کرده اند و شراب مي نوشيدند و با وسايل موسيقي مانند ني و تار همراه بوده است (مکاسب محرمه امام خميني (ره) ص ۲۰۲)

خداوند در آموزه
هاي قرآني با توجه به فلسفه وجودي انسان و ارزش و جايگاه عقل در اين فلسفه، به غنا به عنوان يک مانع و يا عامل آسيب زا به عقل توجه داده است و آن راتحريم نموده است.

آسيب هاي غنا ي مطرب

غنا در اصطلاح فقهي، آوازي است که مشتمل برترجيع مطرب باشد. طرب، نوعي خفت و سبکي نفس است که از شدت شادي يا غم پيدا مي شود. صوت طرب انگيز آن است که اين حال را در انسان پديد آورد. اما مراد از ترجيع، تردد صوت در خلق و دهان با وزن هاي مخصوص است که توده هاي مردم از آن به چهچه ياد مي کنند. (فقه و تجارت، ذوالمجدين، ص ۶۴)

در آيات قرآني واژه
غنا به اين معنا به کار نرفته ولي عبارتي چون قول الزور، لهو الحديث و مانند آن آمده که مراد همان غنا ي باطل است. در آيه ۶ سوره لقمان، خداوند لهو الحديث را عملي مي داند که موجبات گمراهي بشر مي شود و عذاب خوار کننده را به دنبال مي آورد. در رواياتي که در ذيل اين آيه آمده بيان شده که مراد از لهوالحديث همان غنا است. (مجمع البيان، طبرسي، ج ۷ و ۸، ص ۰۹۴)

خداوند در اين آيه
غنا و نغمه هاي مفسده انگيز را ابزار کافران براي ترويج انديشه هاي باطل خود معرفي مي کند که هدفشان گمراه کردن مردم از راه خدا، کمال و قراردادن در مسير ضلالت است. به اين معنا که غنا ، ابزاري کارآمد در دست کافران است تا اين گونه راه را بر کمال جويان ببندند و آنان را با سرگرم کردن در شهوات و تضعيف عقل و خردمندي، به سوي خواسته هاي پست خود ببرند.

بنابر اين، از مهم ترين کارکرد
هاي غنا ي باطل مي توان به ايجاد گمراهي اشاره کرد. از اين رو گفته اند که غنا ، ابزار شيطان و اولياي شيطان است تا اين گونه آدمي را از مسير کمالي بيرون برند و به خواسته هاي خود که گمراهي بشر است دست يابند.

اصولا دشمن انسان، مي کوشد تا وي را به اموري سرگرم کند که انسان را از حقيقت باز مي دارد. جايگزين سازي امر باطل به جاي حق و سرگرم کردن به باطل از شيوه
هاي شيطاني است تا اين گونه مانع بهره مندي انسان از آيات خدا و آموزه هاي حق و موجب غفلت او از خداوند شود. خداوند در آيات ۶ و ۷ سوره لقمان، گوش دادن به غنا و آوازه خواني را مانع جدي در استفاده بشر از آيات خدا معرفي مي کند. به اين معنا که آدمي هنگامي که سرگرم امور باطلي شود که نفس، آن را دوست مي دارد، از امور حق باز مي ماند و گرايش به گوش دادن آموزه هاي وحياني نخواهد داشت؛ زيرا اين آموزه هاي وحياني همواره مردم را دعوت به مبارزه با شهوت و خواسته هاي نفساني مي کند و آدمي نيز چنين مبارزه اي را دوست نمي دارد. بنابراين، موافقت طبيعت نفساني آدمي با غنا خود عاملي است که شخص را به آن سرگرم کرده و از خدا و آموزه اي وحياني که مبارزه با هوا هاي نفساني در سرلوحه دستور هاي آن قرار گرفته، باز مي دارد.

کافران و شياطين براي اين که به هدف خود برسند، از هر ابزاري براي مقابله با اهداف خلقت انسان، سود مي برند. بي گمان
غنا ي باطل يکي از ابزار هاي آنان است. آنان براي اين که بتوانند روحيه مبارزه طلبي انسان را سرکوب کنند و او را در حالت انفعالي قرار دهند از همه ابزار هاي تحقير و تمسخر استفاده مي کنند. غنا ي مطربي يکي از ابزار هاي ي است که دشمنان براي اين منظور از آن بهره مي برند تا زمينه سرکوب عقل و خردمندان را فراهم آورند و آنان را در حالت انفعالي قرار دهند.

خداوند در آيه ۶ سوره لقمان،
غنا و آوازه خواني را در دست کافران و شياطين به عنوان ابزار استهزاء و تمسخر کردن انسانها به ويژه مؤمنان معرفي مي کند و به مؤمنان هشدار مي دهد تا مراقب اين حرکت ايذايي دشمن باشند.

● مبارزه با عوامل تخريب عقل

از آن جايي که حفظ عقل از امور لازم براي هر فردي است و شرافت عقل به بهره برداري از آن بستگي دارد، بايد به گونه اي عمل کرد تا عقل، حفظ و به کار گرفته شود. از اين رو، هر عامل بازدارنده و يا مانع در سر راه بهره مندي از عقل مي بايست کنار گذاشته شود و با آن مبارزه شود.

خداوند نيز براي همين به مجموعه اي از قوانين فرمان داده تا شرافت و کرامت عقل حفظ شده و به خوبي از آن محافظت و بهره برداري شود. براين اساس در آياتي از جمله آيه ۰۳ سوره حج و ۲۷ سوره فرقان و ۶ سوره لقمان،
غنا و آوازه خواني را حرام دانسته و در آيه ۶ سوره لقمان اجرت و مزد گرفتن بر غنا و آوازه خواني لهوي و باطل را، حرام شمرده است بدين ترتيب با اين ابزار ضدعقل و عقلانيت مبارزه کند و آن را از جامعه و مردم دور نگه دارد.

براي اين که انسان ها تحت تأثير عوامل تخديري عقل چون
غنا ي باطل قرار نگيرند در آيات ۳۶ و ۲۷سوره فرقان، عبادالرحمان و مؤمنان واقعي را کساني مي داند که از حضور در مجالس غنا يي و لهوي و آوازه خواني پرهيز مي کنند و از آن رويگردان هستند. اعراض و رويگرداني از غنا سفارش خداوند به مؤمنان در آيات ۱ و ۳ سوره مومنون است. بنابراين براي حفاظت از عقل و دوري از وسوسه هاي نفساني و شيطاني، لازم است تا آدمي از هرگونه حضور در اين گونه مجالس اجتناب ورزد تا آلوده به ابزار هاي تخديري عقل نشود.

البته براي بازداشتن اشخاص از حضور در چنين مجالسي در آيه ۶ سوره لقمان با اشاره به عذاب خوارکننده اي که براي ترويج کنندگان
غنا و آوازه خواني بيان مي کند، مي کوشد تا مردم را از حضور و سرگرم شدن به اين امور تخديري باز دارد.

به هر حال، خداوند به عناوين گوناگون بر آن است تا عقل حفاظت شود و کرامت و شرافت آن نگه داشته شود. بر اين اساس مجموعه اي از هشدارها و انذارها و راهکارها بيان شده است تا مردم از سرگرم شدن در اين امور بازداشته شوند و عقل در مسير درست خود مورد استفاده قرار گيرد.

هر چند که در آيات قرآني و روايت اسلامي،
غنا به معناي صوت مطرب و چهچهه زدن حرام دانسته شده؛ ولي اين بدان معنا نيست که موسيقي غنا يي حرام نيست؛ زيرا هر آن چه که هوش آدمي را بربايد و عقل او را زايل کند و يا سست و بي تاثير کند و انسان را سرگرم باطل کرده و از خدا و اهداف خلقت باز دارد، حرام است، موسيقي غنا يي که آهنگ برخاسته از ابزار هاي آن است، حرام است؛ زيرا فلسفه حرمت و علت تحريم، زوال عقل و سرگرم کردن آن به امور باطل و بازداشتن از آموزه هاي عقلاني و وحياني است که در هر دو شکل آن پديد مي آيد. از اين رو همان حرمتي که درباره غنا ي باطل بيان شده درباره موسيقي باطل نيز بيان مي شود.

آيت الله فاضل لنکراني در اين باره مي فرمايد: «
غنا ، آوازي است که در آن صدا را در گلو مي گردانند که به زبان عرفي چهچهه مي گويند و طرب انگيز هم باشد و مناسب مجالس لهو و لعب هم باشد که اين حرام است؛ و موسيقي به يک تعريف، ترکيب اصوات است به نحوي که خوش آيند باشد، لذا اگر مناسب مجالس لهو و لعب باشد، حرام است».

بنابراين، هر عاملي که عقل را از ارزش و شرافت و کارآمدي بيندازد و پست و سست نمايد و از ميان بردارد، امري
حرام است و بايد از آن اجتناب شود، حتي اگر اين عالم با سوءاستفاده از آيات قرآني انجام شود و شخص، قرآن را با موسيقي غنا يي خوانده و مردم را به جاي محتوا سرگرم ظاهر کند که باز حرام است. از اين رو مراجع عظام تقليد به اتفاق آراء مي فرمايند: غنا صوتي است که با ترجيع و طرب همراه بوده و مناسب با مجالس لهو و گناه باشد. اين گونه غنا ي باطل به طور مطلق حرام است حتي اگر در دعا و قرآن و اذان و مرثيه و غير آن باشد.

 
منبع :
www.kayhannews.ir
 

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 795
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

 
1 - دوستت دارم ، نه به خاطر شخصيت تو ، بلكه بخاطر شخصيتي كه من در هنگام با تو بودن پيدا ميكنم.  
2 - هيچكس لياقت اشكهاي تو را ندارد و كسي كه چنين ارزشي دارد باعث اشك ريختن تو نميشود.
3 - اگر كسي تو را آنطور كه ميخواهي دوست ندارد، به اين معني نيست كه تو را با تمام وجودش دوست ندارد.
4 - دوست واقعي كسي است كه دستهاي تو را بگيرد ولي قلب تو را لمس كند.
5 - بدترين شكل دلتنگي براي كسي آن است كه در كنار او باشي و بداني كه هرگز به او نخواهي رسيد.
6 - هرگز لبخند را ترك نكن، حتي وقتي ناراحتي چون هر كس امكان دارد عاشق لبخند تو شود.
7 - تو ممكن است در تمام دنيا فقط يك نفر باشي، ولي براي بعضي افراد تمام دنيا هستي.
8 - هرگز وقتت را با كسي كه حاضر نيست وقتش را با تو بگذراند، نگذران.
9 - شايد خدا خواسته است كه ابتدا بسياري افراد نامناسب را بشناسي و سپس شخص مناسب را،
 به اين ترتيب وقتي او را يافتي بهتر مي‌تواني شكر گزار باشي.
10 - به چيزي كه گذشت غم نخور، به آنچه پس از آن آمد لبخند بزن.
11 - هميشه افرادي هستند كه تو را مي‌آزارند، با اين حال همواره به ديگران اعتماد كن
و فقط مواظب باش كه به كسي كه تو را آزرده، دوباره اعتماد نكني.
12 - خود را به فرد بهتري تبديل كن و مطمئن باش كه خود را مي‌شناسي
قبل از آنكه شخص ديگري را بشناسي و انتظار داشته باشي او تو را بشناسد.
13 - زياده از حد، خود را تحت فشار نگذار، بهترين چيزها در زماني اتفاق مي‌افتد كه انتظارش را نداري.
 
اين متن را براي كساني كه به هر دليل دوست تو هستند بفرست، حتي اگر آنها را هميشه نمي‌بيني يا با آنها هميشه صحبت نميكني.
 ولي به خاطر داشته باش:”هر آنچه اتفاق مي‌افتد، بنا به دليلي است“
گابريل گارسيا ماركز
 

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 853
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

 
1 - دوستت دارم ، نه به خاطر شخصيت تو ، بلكه بخاطر شخصيتي كه من در هنگام با تو بودن پيدا ميكنم.  
2 - هيچكس لياقت اشكهاي تو را ندارد و كسي كه چنين ارزشي دارد باعث اشك ريختن تو نميشود.
3 - اگر كسي تو را آنطور كه ميخواهي دوست ندارد، به اين معني نيست كه تو را با تمام وجودش دوست ندارد.
4 - دوست واقعي كسي است كه دستهاي تو را بگيرد ولي قلب تو را لمس كند.
5 - بدترين شكل دلتنگي براي كسي آن است كه در كنار او باشي و بداني كه هرگز به او نخواهي رسيد.
6 - هرگز لبخند را ترك نكن، حتي وقتي ناراحتي چون هر كس امكان دارد عاشق لبخند تو شود.
7 - تو ممكن است در تمام دنيا فقط يك نفر باشي، ولي براي بعضي افراد تمام دنيا هستي.
8 - هرگز وقتت را با كسي كه حاضر نيست وقتش را با تو بگذراند، نگذران.
9 - شايد خدا خواسته است كه ابتدا بسياري افراد نامناسب را بشناسي و سپس شخص مناسب را،
 به اين ترتيب وقتي او را يافتي بهتر مي‌تواني شكر گزار باشي.
10 - به چيزي كه گذشت غم نخور، به آنچه پس از آن آمد لبخند بزن.
11 - هميشه افرادي هستند كه تو را مي‌آزارند، با اين حال همواره به ديگران اعتماد كن
و فقط مواظب باش كه به كسي كه تو را آزرده، دوباره اعتماد نكني.
12 - خود را به فرد بهتري تبديل كن و مطمئن باش كه خود را مي‌شناسي
قبل از آنكه شخص ديگري را بشناسي و انتظار داشته باشي او تو را بشناسد.
13 - زياده از حد، خود را تحت فشار نگذار، بهترين چيزها در زماني اتفاق مي‌افتد كه انتظارش را نداري.
 
اين متن را براي كساني كه به هر دليل دوست تو هستند بفرست، حتي اگر آنها را هميشه نمي‌بيني يا با آنها هميشه صحبت نميكني.
 ولي به خاطر داشته باش:”هر آنچه اتفاق مي‌افتد، بنا به دليلي است“
گابريل گارسيا ماركز
 

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 914
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

رفتارهای پرخاشگرانه


فرد پرخاشگر احساسات ، خواسته ها و عقایدش را از طریق آسیب رساندن به دیگران ابراز می کند . او ، تقریبا همیشه ، برنده بحث است . گاه به نظر می رسد که فرد پرخاشگر دچار احساس حقارت است .
ممکن است با صدای بلند صحبت کند و بد دهن ، بی شرم یا مسخره کننده باشد . ممکن است با منشی ها و پیشخدمت ها ، به خاطر خدمات نامناسب آنان ، دعوا کند و ممکن است بر زیر دستان و اعضای خانواده اش تسلط داشته باشد و اصرار کند که در مورد بخش های مهم یک گفتگو ، حرف آخر را او بیان کند .
شخص پرخاشگر مایل است که بر دیگران غالب باشد . دیدگاه او این است که : این ، آن چیزی است که من می خواهم ؛ چیزی که تو می خواهی ، اهمیت کمتری دارد یا اصلا مهم نیست .
مضرات پرخاشگری
پرخاشگری ، پیامدهای منفی بالقوه و متعددی دارد . این پیامدها شامل ترس ، تحریک پرخاشگری متقابل ، از دست دادن کنترل ، احساس گناه ، دورشدن از صفات انسانی ، بیزاری از مردم ، کاهش سلامتی و ایجاد جامعه ای است که زندگی را بسیار خطرناک می سازد و این خطر حتی زندگی راحت و ایمن فرد پرخاشگر را نیز تهدید می کند .
ـ یکی از پیامدهای پرخاشگری افزایش ترس است . بسیاری از مردم ، نه به دلیل قوی بودن که بیشتر به دلیل احساس ضعف ، رفتاری پرخاشگرانه دارند . این رفتار پرخاشگرانه ، خود ، دشمنانی را پدید می آورد که در نهایت ، آنان را آسیب پذیرتر و ترسوتر می سازد .
ـ دومین پیامد منفی پرخاشگری ، با مورد نخست ارتباط دارد . پرخاشگری ، ضد خود را پدید می آورد و نابودی خود را تسهیل می کند . ما اغلب ، از شرکت کنندگان کارگاه های آموزشی مهارت های ارتباطی خود می پرسیم با افرادی که نسبت به آنان به شکلی مقتدرانه( پرخاشگرانه ) رفتار کرده اند چگونه برخورد کرده اند . روش هایی که آنان ( و افراد دیگر ) برا ی مقابله با رفتار پرخاشگرانه به کار می برند به طور معمول شامل مواردی چون مقاومت ،سرزنش ، نافرمانی ، خرابکاری ، مقابله به مثل ، متحد شدن [ با افراد دیگر ] ، دروغگویی و سرپوش گذاردن [ یا پنهانکاری ] می شود .
ـ سومین احتمال در رفتار پرخاشگرانه آن است که اغلب به از دست رفتن کنترل منجر می شود . این مورد ، همچون بسیاری دیگر از اشکالات رفتار پرخاشگرانه و یا سلطه پذیرانه ، تناقض آمیز است ، زیرا رفتار پرخاشگرانه مقداری از کنترل فرد را بر زندگی خود و دیگران فراهم می کند . با وجود این و از سوی دیگر ، اعمال کنترل بر زندگی افراد دیگر ، آزادی خود فرد را نیز محدود می سازد . اگر من از طریق پرخاشگری فعالیت شما را کنترل کنم ، نظارت بر شما وقت و انرژی مرا خواهد گرفت ، که این نوعی از بندگی خود تحمیل شده را به وجود می آورد . کنترل کردن شدید دیگران ، تقریبا به همان اندازه ناگوار است که فردی بخواهد خود را در اختیار دیگران قرار دهد تا زندگی او را کنترل کنند . فرانسیس بیکن در قرن شانزدهم ، راجع به این وضعیت تناقض آمیز چنین نظر می دهد : میل به کسب قدرت و از دست دادن آزادی ، تمایلی عجیب است .
ـ دیگر پیامد پرخاشگری ، احساس بیگانگی و دوری از دیگران است . افراد پرخاشگر برای خود وضعیتی دو سر کور خلق می کنند . آنان برای کسانی که می توانند آنها را مطیع سازند احترام قائل نیستند و پیوسته از روابط همراه با بردباری و مساوات می ترسند . مطالعه در رفتار فردریک کبیر پادشاه جنگ طلب قرن هیجدهم پروس ، این وضع را تایید می کند . او به افراد زیر سلطه اش می گفت : اطاعت کنید .
اما قبل از مرگش ، به شکلی کنایه آمیز گفت : از فرمان دادن به بردگان خسته شده ام . بسیاری از افراد چون همسران سلطه جو ، پدر و مادر دیکتاتور ، معلمان کنترل کننده و مدیران پرخاشگر نیز مانند فردریک کبیر درمی یابند که رابطه داشتن و کارکردن با افرادی که زیر سلطه آنان هستند ، بسیار ناامید کننده و ناگوار است .
همچنین ، پرخاشگری می تواند به سلامت خود فرد نیز آسیب جدی وارد سازد . تشکیل لخته در سرخرگ های قلب یکی از مرگبارترین بیماری های عصر ما می باشد ، بیشترین قربانیانش را از میان افراد پرخاشگر می گیرد .
ـ دیگر پیامد منفی رفتار پر خاشگرانه آن است که پرخاشگری ، برای همه مردم ، اجتماعی نا امن به وجود می آورد . پرخاشگری رایج در جامعه ما ، حتی لذت بردن از چیزهای ساده ای را نیز ، که زمانی برای ما بسیار پیش پا افتاده و عادی محسوب می شدند ، به شکلی فزاینده خطرناک کرده است . قدم زدن در پارک به هنگام غروب ، ترک موقتی وسایل در اماکن عمومی و یا ترک منزل برای رفتن به تعطیلات و شب ها شرکت در جشن ، فقط معدودی از چیزهای خوشایند عادی انسان است که دیگر نمی توان بدون برنامه ریزی قبلی برای محافظت یا دفاع از خود ، از آنها لذت برد . در اواخر ق..
 

تاریخ : چهار شنبه 6 مهر 1390
بازدید : 725
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

علل خشونت و پرخاشگری در كودكان


یكی از دلایل بسیار مهم پرخاشگری در كودكان یادگیری است. یعنی كودكانی كه الگوهای رفتاری پرخاشگرانه داشته اند، همانند الگوهای خود رفتار می كنند. چنانچه پدر یا مادری خلق و خویی عصبانی و پرخاشگر داشته باشند، مسلماً فرزندشان نیز پرخاشگر خواهد شد. این رفتار توسط كودك یاد گرفته می شود. از آنجا كه كودكان با والدین همانندسازی می كنند، بنابراین بسیاری از رفتارهای پدر و مادر ناخودآگاه توسط فرزندان فراگرفته می شود. توضیح این كه فرآیند همانندسازی كاملاً ناخودآگاه صورت می پذیرد.
نكته دیگر این كه حتماً لازم نیست والدین با خود كودك پرخاشگری كرده باشند؛ چنانچه او شاهد رفتارهای خشونت بار پدر و مادر با افراد دیگر نیز باشد، این گونه رفتار را فرامی گیرد. بنابراین كودكان از طریق مشاهده، رفتارهای والدین را می آموزند. بر این نكته می توان تاكید كرد كه كودكان با چشمان خود می آموزند، یعنی آنچه را مشاهده می كنند، یاد می گیرند، حتی اگر آن رفتار به طور مستقیم در مورد خود آنها صورت نگیرد.
كودكان ناكام پرخاشگر می شوند
ناكامی یكی از مسائلی است كه به پرخاشگری می انجامد. وقتی كودك به هدف خود دست نیابد و ناكام شود، یكی از رفتارهایی كه از او سر می زند پرخاشگری است.
اضطراب و پرخاشگری
كودكان مضطرب نمی توانند كودكان آرامی باشند. آنها رفتارهایی پرخاشگرانه از خود بروز می دهند؛ البته بلافاصله پشیمان می شوند و از والدین خود عذرخواهی می كنند. اگر از كودك مضطرب بپرسیم كه چرا پرخاش می كنی و عصبانی هستی، خواهد گفت نمی دانم، یا خواهد گفت دست خودم نیست.چنانچه كودكی بلافاصله بعداز عصبانیت و پرخاشگری پشیمان شد و عذرخواهی كرد، علت پرخاشگری او اضطراب است. برای از بین بردن خشم كودك بایستی اضطراب و نگرانی وی را شناسایی كنیم و در رفع آن بكوشیم.
پرخاشگری، نشانه ای از تضادهای درونی
گاهی كودكان در دوگانگی و تضادهای درونی قرار می گیرند. یا بهتر بگوییم، گاهی بر سر دو راهی هایی گیر می كنند و نمی دانند كدام راه را انتخاب كنند و این حالت آنها را دچار تعارض، اضطراب و خشم می كند. مثلاً كودكی كه دوست دارد نزد مادرش در منزل بماند و از طرفی وقتی می بیند تمام كودكان به مدرسه می روند، همزمان تمایل به مدرسه رفتن نیز دارد، دچار دوگانگی می شود. به كودكان خود كمك كنیم كه در دوراهی های زندگی، مدتی طولانی قرار نگیرند. آنها بایستی به سرعت و با دقت درست ترین كار را انجام دهند.
روزنامه همشهری

 

تاریخ : سه شنبه 5 مهر 1390
بازدید : 985
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

تاریخچه آسمان خراش ها
( ترجمه و تالیف: کامبیز کراماتی)
 اشتیاق به عملی ساختن ایده های بزرگ، پدیدۀ تازه ای درزندگی بشر نیست. ساختمان های عظیم، همواره به عنوان سمبل قدرت و ثروت کشورها، راهی برای تجلیل از رهبران و اعتقادات مذهبی، شیوه ای برای گسترش مرزهای واقعیت و خیال، و حتی رقابتی ساده بین مالکان، معماران و پیمانکاران مطرح بوده اند. اهرام مصر، برج های ساخته شده بر روی تپه های ایتالیا و کلیساهای جامع سبک گوتیک فرانسه، نمونه هایی از ساختمان های عظیم باقی مانده از گذشته های دور و نزدیک هستند. ممکن است این نمونه ها، از بسیاری جهات با هم متفاوت باشند؛ اما در یک نکته با هم اشتراک دارند: همگی ذهن بیننده را لبریز از شکوه و عظمتی تحسین برانگیز می‌كنند.
پیشینه بلندمرتبه ها

ساخت بلندمرتبه های مدرن، تنها پس از ابداع آسانسور و نیز وفور مصالح ساختمانی و کاهش هزینه های آنها ، امکان پذیر شد. هرچند تعریف و تفکیک دقیقی نمی توان ارائه داد، اما عموما ساختمان هایی با ارتفاع بین 23 تا 150 متر، به عنوان ساختمان های بلندمرتبه (High rise) شناخته می شوند. بناهای مرتفع تر از 150 متر، را به عنوان آسمان خراش (Sky scraper) می شناسیم.
آسمان خراش های مدرن از مصالحی مانند فولاد، شیشه، بتن مسلح و گرانیت ساخته می شوند و همگی از تجهیزات مکانیکی و تاسیساتی از قبیل آسانسور و پمپ های آب بهره می گیرند.
تا قرن نوزدهم، ساختمان هایی با بیش از شش طبقه، بسیار نادر بودند، چراکه نیاز به استفاده از پلکان برای صعود از چنین ساختمان هایی، این ایده را غیر عملی می کرد. ضمن آنکه رساندن آب با فشار مناسب به طبقات بالا هم، از دیگر موانع عملی ساختن چنین ایده هایی بود.

با این وجود، پیشینه ساخت اولین بلندمرتبه ها، به قرون 16 و 17 میلادی باز می گردد. قدیمی ترین نمونه، شهر "شیبام" در یمن است که به عنوان قدیمی ترین شهر دارای آسمان خراش در سراسر جهان، و یا "منهتن صحرا"، و نیز به عنوان "اولین نمونه برنامه ریزی شهری طبقاتی" شناخته می شود. شهر شیبام، از بیش از 500 برج مسکونی، هریک شامل پنج تا 9 طبقه تک واحدی تشکیل می شد. ظاهرا هدف از این شیوه معماری، محافظت مردم در مقابل حملات صحرانشینان بدوی بوده است.
نمونه ای دیگر را می توان در بخش قدیمی شهر ادینبورگ اسکاتلند مشاهده کرد. در قرن هفدهم، مرزهای شهر، توسط یک دیوار دفاعی مشخص شده بود و از اینرو، مناطق قابل سکونت شهر، به بخش های داخل حصار محدود می شد. لذا، تنها راه توسعه شهر، اجرای ساختمان های طبقاتی بوده است. در این شهر، ساختمان های یازده طبقه زیادی وجود داشته اند و حتی نشانه هایی حاکی از وجود ساختمان های چهارده طبقه هم دیده شده. هنوز هم می توان آثار این سازه های سنگی را در مناطق قدیمی شهر، مشاهده کرد.

اما قدیمی ترین سازه اسکلت فلزی جهان، در شروزبری انگلستان ساخته شد. ساختمان فلکس میل (Flaxmill)، بنا شده در سال 1797، بدلیل بهره گرفتن از ستون ها و تیرهای چدنی ضد حریق، به عنوان "پدر" آسمان خراش های مدرن شناخته می شود.
رفع موانع

اما دو تحول بزرگ در قرن نوزدهم، راه را برای ساخت بناهای عظیمی همچون آسمان خراش ها، هموار کردند. اولین مورد، ساخت آسانسورهای "مطمئن" بود. طی قرن ها، آسانسورهای اولیه با طرح ها و کاربری های گوناگون مورد استفاده قرار می گرفتند و در اواسط قرن نوزدهم، آسانسورهایی که با استفاده از نیروی بخار و برای حمل مصالح در کارخانه ها، معادن و کارگاه ها کار می کردند، پای به میدان گذاشتند. اما این آسانسورها برای حمل انسان چندان ایمن نبودند، چراکه در صورت قطع شدن کابل نگه دارنده، به پائین سرنگون می شدند. در سال 1853، یک مخترع امریکایی به نام الیشا گریوز اوتیس، وسیله ای را طراحی کرد که در صورت پارگی کابل آسانسور، مانع از سقوط آن می شد. این موضوع، تاثیر شگرفی بر افزایش اعتماد عمومی به آسانسور گذاشت و در اواخر همین قرن، استفاده از موتورهای الکتریکی، آسانسور را به راه حلی عملی برای بالا و پائین رفتن از ساختمان های بلند، تبدیل کرد.
تحول دوم، در شیکاگو رخ داد. در سال 1871، این شهر طعمه حریقی ویرانگر شد. طی سال های بعد، بر خلاف انتظار، شهر با سرعتی عجیب و انفجاری رو به رشد و توسعه گذاشت و خیلی زود به مرزهای طبیعی خود رسید. در دهه 1880، دیگر زمینی برای توسعه بیشتر شهر باقی نمانده بود و تنها راه ممکن، استفاده از ارتفاع بود. اما برای دستیابی به ارتفاعات مورد نظر، تکنیک های ساخت و ساز نیازمند تحولی اساسی بودند. یکی از تکنیک های جدید، استفاده از شبکه ای از تیرها و ستون های فولادی بود که قابلیت تحمل هرگونه تنش و نیرویی - از وزن طبقات فوقانی گرفته تا نیروی باد و حتی زلزله - که ممکن است بر یک ساختمان وارد شود را داشته باشد. با توسعه این تکنیک جدید، آسمان خراش ها متولد شدند و رقابت بر سر ساخت مرتفع ترین بناها، آغاز شد.
مصالح ساختمانی جدید

ا
ز زمان تولد آسمان خراش ها، مهندسان و پیمانکاران، همواره بدنبال بهبود مصالح ساختمانی بوده اند تا بتوانند سازه هایی قوی تر، بلندتر و سبک تر را بنا کنند. آسمان خراش ها، سازه هایی هستند که باید عمر مفید زیادی داشته باشند؛ از اینرو باید از مصالحی قوی، با دوام، و مقاوم در مقابل عوامل طبیعی از قبیل تابش خورشید، بارش باران و برف، وزش باد و طوفان، ساخته شوند. بتن، بدلیل تنوع و انعطاف پذیری بالا، یکی از مهمترین مصالح مورد استفاده در ساخت این سازه های غول پیکر – البته پس از ستون ها واسکلت های فولادی- است. بسته به نیاز و کاربری سازه و نیز شرایط اقلیمی محل پروژه، می توان ترکیب این ماده ساختمانی را تغییر داده و به ترکیبات مناسب تری دست یافت. تهیه بتن مسلح، نمونه ای از این تغییرات است که می توان با گذاشتن شبکه های فولادی در بتن، استحکامی به مراتب بیش از بتن معمولی را به آن بخشید. حتی می توان با اضافه کردن برخی افزودنی ها و بر اساس نیاز، سرعت سفت شدن آن را، کم یا زیاد کرد.

از دیگر مصالح ساختمانی مورد استفاده وسیع در آسمان خراش ها، شیشه است. از آنجا که در این سازه ها، اسکلت فولادی بناست که بارهای اصلی را تحمل می کند، بار چندانی بر روی نمای خارجی وجود ندارد و شیشه می تواند بخوبی این نقش را ایفا کند؛ چراکه ضمن حفظ اختلاف فشار و دمای هوای داخل و خارج، امکان ورود حداکثر نور به ساختمان را نیز بوجود می آورد. این نکته (استفاده حداکثری از نور)، در کشورهای اروپایی و امریکایی و بدلیل شرایط آب و هوایی این مناطق، از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و از آنجا که خاستگاه آسمان خراش ها نیز، همین کشورها بوده اند، استفاده از دیوارهای شیشه ای، به سرعت بعنوان یکی از استانداردهای این نوع بناها، مطرح شد. ضمن آنکه نماهای شیشه ای، به مراتب سبک تر و ارزان تر از سیمان و بتن هستند.  
قدرت طبیعت

اما با بلندتر و سبک تر شدن سازه ها، مشکلات جدیدی خودنمایی کردند. آسمان خراش ها در مقابل قدرت باد، شروع به نوسان و تاب خوردن کردند؛ نوساناتی که گاهی به بیش از شصت سانتیمتر در هر جهت هم بالغ می شد!

بلافاصله مهندسان دست بکار یافتن راه حل هایی برای این مشکل شدند. یکی از اولین چاره هایی که اندیشیده شد، استفاده از خرپاهای فولادی متقاطع، در چاه آسانسور مرکزی آسمان خراش ها بود. هدف از اینکار، تقویت هسته ساختمان و افزایش مقاومت خمشی آن در مقابل نیروی باد بود. راه دیگر، اعمال تغییر در شیوه طراحی و قراردادن اکثر تیرها و ستون ها در لبه های خارجی دیوارها بود. بدین ترتیب، سازه به شکل "لوله" ای سفت و محکم در می آمد.

اما یکی از جالب ترین و در عین حال، غیر عادی ترین راه حل ها، در اواسط دهه 1970 و تحت نام "تعدیل کننده جرمی" معرفی شد. در این شیوه، یک بلوک بتنی عظیم و بسیار سنگین، بر روی یک سطح روانکاری شده قرار گرفته و بوسیله فنرها و جذب کننده های شوک به آن متصل می شود. زمانی که حسگرهای یک کامپیوتر ویژه اعلام کنند که سازه شروع به حرکت در جهتی کرده است، بلوک بتنی همچون یک پاندول و در جهت عکس، حرکت کرده و به این ترتیب، حرکت ناخواسته سازه را خنثی می کند.
پیش بسوی آسمان

با آغاز قرن بیستم، شرکت های بزرگ تجاری، استفاده از آسمان خراش ها را، به عنوان شیوه ای ارزشمند برای معرفی بیشتر نام  و شهرت خود برگزیدند.
از میان اولین آسمان خراش هایی که در منطقه منهتن نیویورک سر بر آسمان سائیدند، می توان به "برج بیمه عمر متروپالیتن" با پنجاه طبقه، ساختمان "وول ورث" (که با شصت طبقه و بیش از 240 متر ارتفاع، تا سال 1930، بلندترین ساختمان جهان بود)، بانک منهتن با هفتاد و یک طبقه، و ساختمان بسیار زیبای کرایسلر (با هفتاد و هفت طبقه و سیصد و نوزده متر ارتفاع) اشاره کرد. در سال 1931، یعنی تنها یکسال پس از احداث ساختمان کرایسلر، ساختمان مشهور "امپایر استیت" با ارتفاع سیصد و هشتاد و یک متر و یکصد و دو طبقه تکمیل شد و برای مدت چهل و یک سال، یعنی تا سال 1972 و ساخته شدن "مرکز تجارت جهانی" (که سی و هفت متر بلندتر بوده و هشت طبقه هم بیشتر از آن داشت)، عنوان بلندترین سازه جهان را در اختیار داشت. دو سال بعد، با ساخته شدن سازه چهارصد و چهل و دو متری برج "سیرز" در شیکاگو، به سیطره نیویورک از نظر میزبانی مرتفع ترین ساختمان های جهان پایان داده شد.

با این وجود، تا بیست و چهار سال بعد، یعنی سال 1998، رکودداران ارتفاع،  همچنان درایالات متحده امریکا حضور داشتند. اما در این سال و با ساخته شدن برج های دو قلوی "پتروناس" در کوالالامپور مالزی، برای اولین بار، رکورد بلندترین آسمان خراش دنیا، از چنگ ایالات متحده خارج شد. این برج های دوقلو، هرچند با داشتن تنها 88 طبقه، رکورد تعداد طبقات را بدست نیاوردند، اما از نظر ارتفاع، به رکورد چهارصد و پنجاه و دو متر دست یافتند.

در حال حاضر، بلندترین ساختمان جهان، آسمان خراش "تایپه 101" است که در سال 2004 در مرکز تایوان احداث شد و به ارتفاعی معادل 509 متر رسید. این سازه نیز با داشتن یکصد و یک طبقه، نتوانست رکورد تعداد طبقات را جابجا کند.

هم اکنون اما، بلندپروازانه ترین پروژه تاریخ ساخت آسمان خراش ها، در همسایگی ایران در جریان است. آسمان خراش در دست ساخت "برج دبی" که طبق برنامه های اعلام شده، در اواخر سال 2008 یا اوایل 2009 تکمیل خواهد شد. ارتفاع دقیق و نهایی این آسمان خراش، اعلام نشده اما بنظر می رسد، هدف مجریان پروژه، دستیابی با ارتفاعی در حدود هشتصد متر و بیش از یکصد و شصت و پنج طبقه باشد. و این یعنی جهشی دویست – سیصد  متری نسبت به بلندترین سازه فعلی جهان.
اما آیا این پایان کار است؟ آیا کشور، شرکت یا پیمانکار دیگری نخواهد بود که تصمیم به ساختن آسمان خراشی بگیرد که ولو برای چند متر، از برج دبی بلندتر باشد؟ شاید برای پاسخ گویی دقیق و مطمئن به این سئوالات، کمی زود باشد؛ اما با درنظر داشتن بلندپروازی های بشر، بسیار بعید بنظر میرسد که رقبای جدیدی برای این برج، قد علم نکنند.

تاریخ : یک شنبه 3 مهر 1390
بازدید : 1926
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

انواع بتن


بتن اليافی چیست؟

بتن اليافی

بتن اليافي در حقيقت نوعي كامپوزيت است كه با به كارگيري الياف تقويت­كننده داخل مخلوط بتن، مقاومت كششي و فشاري آن، فوق‌العاده افزايش مي­يابد. اين تركيب كامپوزيتي، يكپارچگي و پيوستگي مناسبي داشته و امكان استفاده از بتن به عنوان يك مادة شكل­پذير جهت توليد سطوح مقاوم پرانحنا را فراهم مي­آورد. بتن اليافي از قابليت جذب انرژي بالايي نيز برخوردار است و تحت اثر بارهاي ضربه­اي به راحتي از هم پاشيده نمي­شود. شاهد تاريخي اين فناوري، كاربرد كاهگل در بناي ساختمان است. در واقع بتن اليافي نوع پيشرفتة اين تكنولوژي مي‌باشد كه الياف طبيعي و مصنوعي جديد، جانشين كاه و سيمان جانشين گل به كار رفته در تركيب كاهگل شده‌اند.

امروزه با استفاده از انواع الياف شيشه، پلي‌پروپيلن، فولاد و بعضاً كربن، توليد انواع بتن­هاي كامپوزيتي در كاربردهاي مختلف صنعتي ممكن گرديده و به‌كارگيري آنها دركشورهاي پيشرفتة دنيا مورد قبول بخش ساختمان و عمران واقع شده است.

بتن اليافي خواص مناسبي همچون شكل‌پذيري بالا، مقاومت فوق‌العاده، قابليت جذب انرژي و پايداري در برابر ترك خوردن را دارا مي­باشد كه متناسب با آنها مي­توان موارد كاربرد فراواني براي آن يافت. به طور مثال در ساخت كف سالن‌هاي صنعتي، مي­توان از اين نوع بتن به جاي بتن آرماتوري متداول سود جست اين نوع بتن از بهترين مصالح مورد استفاده در ساخت بناهاي مقاوم‌به‌ضربه، همچون سازه پناهگاه­ها و انبارهاي نگهداري مواد منفجره به شمار مي­رود و بناي شكل گرفته از بتن، قابليت فوق­العاده­اي در جذب انرژي ضربه دارد. همچنين در ساخت باند فرودگاه­ها به خوبي مي­توان از اين نوع بتن كمك گرفت. موارد ديگري از به كارگيري اين بتن، ساخت قطعات پيش ساخته ساختماني همچون پانل­هاي سايبان و يا پاشش بتن روي سطوح انحنا‌دار همچون تونل­ها مي­باشد. به‌كارگيري اين بتن در بناي يك سازه علاوه بر موارد ياد شده از مزايايي همچون عايق بودن سازه در برابر صدا و سرعت بالاي اجرا نيز برخوردار است.

اما از آنجا كه نحوه قرار گرفتن الياف داخل بتن كاملاً تصادفي مي­باشد، از اين بتن معمولاً نمي­توان به نحو مطلوبي در ساخت تيرها و ستون‌ها بهره گرفت و در اين نوع سازه­ها استفاده از روش سنتي و شبكه­بندي فولادي به‌صرفه­تر و مناسب­تر مي­باشد. لازم است به اين نكته توجه شود كه ناكارآمدي يك تكنولوژي جديد در نقاط ضعف خود نبايد مانع ناديده گرفتن كاربردهاي مناسب آن در نقاط قوت آن و عدم توجه به آن گردد.

 

 

انواع بتن


انواع بتن
بتن های سبک
معرفی بتن های سبک

به طور کلی و براساس یک تعریف عمومی ، بتن های سبک دارای وزنی کمتر از 1840 کیلو گرم برمتر مکعب مي باشند . بتن های معمولی ( سنگین ) عموما وزنی بالاتر از 2400 کیلوگرم درهرمترمکعب دارند . بتن های سبک متعارف عموما کمتر از 1000 کیلوگرم در هر متر مکعب وزن دارند یعنی سبک تر از آب هستند و برروی آن شناور باقی می مانند .
تولید و کاربرد بتن های سبک از اوایل قرن بیستم در دنیا آغاز شده است و عمده کاربرد آن در دنیا درصنعت ساختمان می باشد. مصارف صنعتی همانند عایق ها و آجرهای نسوز و پروفیل های خاص صنعتی نیز برای آنها گزارش شده است . به به به طور کلی بتن های سبک به دلیل استفاده از مواد متخلخل و یا بواسطه ایجاد تخلخل در بافت بتن توليد مي گردند و در تعاریف کلاسیک به سه دسته کلی تقسیم بندی می شوند :
بتن های دانه سبک : دراین گروه از بتن ها از مواد اولیه سبک معدنی(همانند پومیسپومیت و ورمیکولیت و ....) و غیر معدنی ( انواع EPSو پلی استایرن ) ویا صنعتی (. همانند رس و شیل منبسط شده و پرلیت فراوری شده) به عنوان جایگزین مصالح سنگی دربتن استفاده می شود.
این گروه از بتن های سبک دارای طرح اختلاط متفاوت با بتن های معمول هستند و احیانا نیاز به افزودنی های خاصی در طرح اختلاط وجود دارد . سیمان در این نوع بتن نقش سیمان وبتن های معمولی را داشته و به عنوان چسب به کار می رود .
بتن های متخلخل ( هوادار ) : ازمواد اولیه سبک استفاده نمی شود و تمام مواد اولیه دارای وزن معمولی هستند . ولی فرایند تولید به گونه ای است که یک عامل ایجاد حباب هوا به میزان ناچیز به مخلوطی از مواد اضافه می شود و در حین فرایند تخلخل در بافت جامد بتن جاگیر می شود



عامل تخلخل ساز می تواند به صورت فیزیکی عمل نموده که دراین حالت گروه بتن های کفی یا فوم بتن ایجاد می شوند که عمل آوری آنها در محیط معمولی یا حداکثر در گرمخانه انجام می شود و از مواد اولیه در ابعاد بتن های معمول استفاده می کنند .
درحالت دوم ایجاد تخلخل ناشی از واکنش شیمیایی یک عامل حباب ساز مانند پودر آلومینیم در یک محیط دوغابی است. مواد اولیه دراین گروه از بتن های متخلخل به طور کامل پودر میشوند چرا که همه واکنش شیمیایی پودرآلومینیوم باید در شرایط سوسپانسیون و دوغابی و بعد از سفت شدن اولیه و برش عمل آوری كيك ها در محیط های ایزوله ای تحت عنوان اتو کلاو تحت فشار صورت می گیرد . این گروه از بتن های متخلخل پسوند اتو کلاو شده رانیز به خود می گیرند . و به طور خلاصه بتن متخلخل اتوکلاو شده نام می گیرند .
ازنظر تکنولوژی ساخت بالاترین سطح تکنولوژی در بتن های سبک مربوط به این نوع بتن هاست
زیرگروه سوم بتن های سبک ،بتن های بدون ریزدانه می باشند که داری کمترین کاربرد در صنایع ساختمان هستند . چون دراثر حذف ریزدانه در طرح اختلاط بتن هرچند که سبکی نسبی حاصل می شود ولی مقاومت ناچیز و بی دوام و خوردگی و موک د ربافت بتن حادث می شود . این گروه از بتن های بیشتر در صنایعی همچون آب و فاضلاب و ساخت مقاطع مدولار بتنی سبک کاربرد دارند.

ویژگی های بتن های سبک

سبکی وزن باعث اقتصادی شدن ساختمان به جهت کم شدن مصرف مصالح سازه ای همانند تیرآهن و بتن سنگین در اسکلت ساختمان می شود

پایین بودن ضریب انتقال حرارت باعث کم شدن حجم تاسیسات و کم شدن مصرف سوخت در ساختمان می شود

سبکی وزن کلی ساختمان باعث کم شدن ریسک خرابی ساختمان در اثر امواج زلزله می شود چرا که کمانش سازه ای دراثرارتعاشات در بارهای جانبی با وزن ساختمان نسبت مستقیم دارند . همچنین در اثر تخریب احتمالی ساختمان و کم شدن وزن آوارفروریخته باعث کم شدن تلفات میشود

هزینه اجرا ( بنایی ) ساختمان به دلیل بزرگی و سبکی ابعاد بلوکها 3/1 تا 4/1 کاهش می یابد

هزینه مصرف مواد اولیه در ملات اتصال دهنده ردیف بلوکها و ملات پلاستر اولیه و نهایی دیوارها کاهش می یابد

عموما به دلیل داشتن بافت متخلخل و توپر کارهایی مانند اره کردن ، میخ کوبی ، شیارزنی در آنها به راحتی انجام می شود

مقاومت در برابر آتش ، یخ زدگی ، دیرپایی ، عایق صدایی بتن های سبک در بین مصالح ساختمانی منحصربه فرد است
________________________________________
بتن سبک هوادار

در راستاي پيشرفتهاي صورت گرفته در جهان ، مهندسان بخش مسكن تحقيقات جدي و مستمري انجام داده و مي دهند تا بتوانند مسكن با عمر مفيد زياد (چند قرن) ، استحكام بالا در مقابل بلاياي طبيعي (زلزله ، آتش سوزي و ...) ، همچنين با توجه به پايان رسيدن عصرانرژي ارزان ، حداقل انرژي در ساختمان مصرف گردد و داراي هزينه كمتري نسبت به ساير مصالح رايج باشد كه اين ايده ها با شناسايي بتن سبك هوادار (foam concrete) تحقق يافت.
هم اكنون بتن معمولي غالبا با دانسيته 2400kg/m3 توليد مي گردد كه با توجه به وزنش مشكلات فراواني ازجمله اجراي سخت و باخاصيت جذب آب بسيار بالا دائما تاسيسات حرارتي و برودتي ساختمان را در معرض تخريب قرار مي دهد و معايب ديگر ، خوشبختانه در حال حاضر با افزودن هوا به مخلوط ماسه و سيمان ، وزن آن تا اندازه قابل توجهي كاهش مي يابد ، (400 الي 1800 كيلو گرم بر متر مكعب) و بتن سبك هوادار با خصوصيات بارزي توليد مي گردد.
توليد بتن سبك با نوعي مواد افزودني (فوم هوازي پروتئيني) جهت متخلخل نمودن خمير ماسه و سيمان توسط شركت NEOPOR SYSTEM در كشور آلمان با روش بهبود دائم طي مراحل تعاملي مهندسي انجام گرفته است.
بتن سبك در گذشته و در حال حاضر در كشورمان توليد مي شود كه به بتن سبك صنعتي (پوكه صنعتي ، معدني و ...) و بتن سبك گازي معروفند كه هر كدام به نوبه خود ضررهايي براي محيط زيست دارا مي باشند ولي در كشورهاي توسعه يافته اين نوع بتن سبك جاي خود را به بتن سبك هوادار داده است.
اين شركت افتخار دارد كه با استفاده از تكنولوژي روز دنيا و زير نظر مهندسان با تجربه كشورمان جزء اولين شركتهاي توليد كننده اين نوع بتن نقشي در پويايي صنعت ساختمان ايفا كند.
شركت NEOPOR SYSTEM در حال حاضر با بيش از 25 سال سابقه اجرايي در 30 كشور جهان مورد تاييد موسسه استاندارد (( دين آلمان)) مي باشد .
خصوصيات فني:
بتن سبك هوادار را مي توان در دو سطح دانسيته اي توليد كرد :
الف - وزن مخصوص (400 الي 900 كيلو گرم بر متر مكعب) براي ساخت بلوكهاي ساختماني غير باربر و همچنين بلوكهاي تزئيني و پانلها.
ب - وزن مخصوص (1000 الي 1800 كيلو گرم بر متر مكعب) براي قطعات باربر و مسلح.
بتن سبك هوادار در هر دو سطح داراي خصوصيات مشتركي مي باشند كه شماري از آنها بشرح زير مي باشد :

1_
عايق رطوبت2_عايق گرما وسرما3_ عايق صوت4_مقاومت بيشتر در مقابل حريق5_نسبت مقاومت فشاري مناسب به وزن6_كاهش بار مرده در ساختمان7_ مقاوم در مقابل نفوذ آب8_خاصيت خوب جذب و دفع آب9_راحتي در عمل بريدن و ميخ كوبي10_انقباض مطلوب در حين خشك شدن11_ مقاوم در برابر يخ زدگي12_جلوگيري از استهلاك سيستم سرمايش و گرمايش
مزايا:
بتن سبك هوادار داراي مزاياي زيادي مي باشد كه برخي ازآنها به شرح زير مي باشد.
1_
صرفه جويي در هزينه هاي ترانسپورت قطعات پيش ساخته (توليد صنعتي)
2_
صرفه جويي در حمل مصالح (وزن ماسه و ميله گرد)
3_
عمر مفيد بيشتر قالب فلزي (ضريب تكرار بيشتر قالب در سيستم بتن سبک)
4_
حذف دستمزدهاي بنايي (گچ و خاك و حداقل سفيد كاري)
5_
حذف هزينه هاي مصالح (خاك و گچ)
6_
حذف دستمزدهاي اجراي نماكاري (سيمانكاري)
7_
حذف هزينه هاي مصالح نماكاري (سيمان و ماسه)
8_
حذف هزينه هاي مربوط به ترانسپورت پرت مصالح به خارج از كارگاه
9_
صرفه جويي در هزينه هاي مصرف انرژي (نفت ، گاز ، برق ، ...) بدليل تبادل حرارتي و برودتي بهتر ديوار بتن سبك
10_
سرعت در اجرا به دليل سيال بودن بتن سبك ، عمل بتن ريزي به مراتب سريعتر از بتن معمولي انجام مي شود و در اين سيستم عمل ويبره حذف مي گردد.
11_
صرفه جويي در مصرف ميله گرد ، در اينجا بايد رقم 30% را در هزينه هاي مربوط به وزن ميله گرد منظور نموده (ديوارهاي باربر و پي ها)
12_
سهولت عمليات كنده كاري و هزينه هاي مربوط در مقايسه با ديوار آجري
13_
سرعت در بازگشت سرمايه و پرداخت كمتر بهره بانكي در مقايسه با سيستم هاي ساخت و ساز سنتي و مشابه آن با بتن سبك
14_
سبك سازي ساختمان (پي ، ديوار ، سقف)
15_
افزايش قابل توجه عمر مفيد ساختمان (بيش از صد سال)
موارداستفاده
1_
ايزولاسيون پشت بام
اين بتن مي تواند بعنوان يك عايق حرارتي براي پشت بامها مورد استفاده قرارگيرد.
2_
ايزولاسيون كف ساختمان #shopContainerBox{width:450px;padding:1px;margin:3px auto;border:solid 1px #ccc;direction:rtl;font-family:Tahoma;font-size:11px;color:#4e88c3;} .lstShop{float:right;background-color:#f9f9f9;border:solid 1px #ccc;width:130px;height:230px;margin:2px;padding:1px 3px 3px 3px;line-height:19px;text-align:center;border-radius:5px;box-shadow:0 0 8px 2px #ccc inset;} .lstShop:hover{background-color:#e5fde6;border-color:#338d35;color:Black;box-shadow:0 0 8px 2px #338d35 inset;} .lstShop,.lstShop a{-moz-transition: all 0.3s linear;-o-transition: all 0.3s linear;-webkit-transition: all 0.3s linear;transition: all 0.3s linear;} .lstShop img{border:0;} .lstShop a{text-decoration:underline;color:blue;padding:2px 2px 4px 2px;margin-bottom:0px;} .lstShop a:hover{text-decoration:none;background-color:#ec2b34;color:White;} .prod-img img{width:100px;height:110px;} .buylink{margin-top:4px;} .buylink a{background-color:#19b0ea;color:white;border-radius:6px;text-decoration:none;padding:2px 9px 6px 9px;border:solid 1px #008cef;margin-right:2px;} .buylink a:hover{background-color:#008cef;box-shadow:0 0 5px 1px #008cef;} .clear{clear:both;}


تاریخ : شنبه 2 مهر 1390
بازدید : 1051
نویسنده : محمد غفوری تبار

 

ترمیم کننده بتن
ترمیم کننده بتن Azhand T440 یک ملات آماده بر پایه سیمان با دانه بندی مناسب و بدون انقباض می باشد که با توجه به پلیمرهای فعال شونده که در ساخت این ترمیم کننده بکار رفته است از چسبندگی قابل توجهی به سطوح زیر کار برخوردار می باشد این ماده برای ترمیم و رفع آسیب دیدگی های سطحی در سازه ها و نماهای بتنی بکار می رود و با استاندارد ASTM C928 مطابقت دارد این محصول ضمن افزایش عمر مفید و دوام قطعات بتنی ؛ نقش موثرتری در کاهش هزینه های ترمیم ایفاء می کند .
-
کاربرد های ترمیم کننده Azhand T440
1-
ترمیم و اصلاح کلیه آسیب دیدگی های سطحی ؛ ترک خوردگی ؛ شکستگی و بریدگیها
2-
هموار نمودن سطوح
3-
پرنمودن ناهمواریهای بتن و حفره ها
4-
زیر سازی کف و دیوارها قبل از نصب پوشش جدید
5-
مخازن بتنی آب
6-
پله ها ؛ نماها و کلیه قطعات در جا پیش ساخته بتنی
7-
قطعات سیمان ؛ آزبستی و موزایکی
8-
زیر سازی موضعی کف سالن ها
-
مزایا ترمیم کننده بتن Azhand T440
+
به آسانی با آب مخلوط شده و خمیری یکنواخت و کارپذیر تولید می کند .
+
چسبندگی خوب با انواع مصالح سیمانی .
+
بدون انقباظ و ترک خوردگی .
+
بر خوردار از مقاومت کششی کافی در ترمیم های سطحی .
+
مقاوم در برابر سیکل های یخبندان ؛ ذوب .
+
مقاومت مکانیکی بالا .
+
مقاوم در برابر سولفات و کلر .
+
انبساط حرارتی معادل بتن .
+
همرنگ بتن .
+
قابل عرضه در رنگهای متنوع جهت سازه های بتنی رنگی .
+
سهولت اجرا .
+
همسان و همگن بودن بخصوص در سطوح عمودی و سقف ها .
+
غلظت قابل تنظیم .
+
خوردگی ناپذیر .


تاریخ : شنبه 2 مهر 1390
بازدید : 753
نویسنده : محمد غفوری تبار

پرداختن به موضوعات مختلف در این سایت چگونه است ؟

RSS

Powered By
loxblog.Com